dimarts, 1 d’abril del 2014

Aprovar no es aprendre!



Després de haver realitzat la proba de lectura del llibre Mal de Escuela, he pogut traure algunes conclusions respecte a les avaluacions de les lectures i  respecte a les avaluacions en si. Tinc que admetre, que per a la primera convocatòria del examen, tan sols m'havia llegit un vulgar resum i crec que amb aquest resum, utilitzant molt la lògica i creativitat, hagués pogut aprovar l'examen, tant la part A com  la B. Però després de l'oportunitat que hem brindava l'univers retrasant l'examen una setmana sencera, no anava a desaprofitar-la i vaig acabar llegint-me-lo de bona gana. La qual cosa em diu que possiblement, no fera falta llegir-se el llibre per a aprovar. Però, realment, que es el que volem? Aprendre o aprovar? O es el mateix? I ara, plantejant la pregunta des de el punt de vista del docent: que busquem en els nostres alumnes, que aproven o que aprenguin? Jo personalment pense que en no es pot igualar el concepte de aprovar al de aprendre. Com a cas pràctic, el dia de la prova de lectura. Tots estàvem prou tensos per que no sabíem exactament que ens anaven a preguntar. Quan finalitzarem el examen tipus test, el professor va fer una gran reflexió sobre aquests tipus d'exàmens, en especial al voltant del que ell havia pasat. En eixe moment, durant una proba de lectura, estiguérem aprenent. Després, la segona part de la proba va ser més dinàmica i tronarem a aprendre, mitjançant la participació i les aportacions dels companys i del professor. No sols aprenguérem coses sobre el llibre, si no també valors de l'ensenyança, de les avaluacions, de les probes de lectura... ESTIGUEREM APRENENT EL DÍA DE L'EXAMEN!!!Però, un examen, no es per a valorar lo que has aprés? Com pot ser que aprenguis fent un examen? Com pots eixir més sabut d'una proba que avalua lo que saps? Llavors, hi hauria que haver fet altra proba al acabar aquesta per a veure que sabíem també? La cosa es tan simple com  a que estem acostumats a que ens ensenyen per a aprovar, no per a aprendre. Duguem casi dos cursos de carrera i les coses que he aprés es podrien resumir en un grapat de fulles. Aquesta paradoxa, em fa pensar que realment l'important es aprendre, doncs es lo que va a fer que després sapigues realitzar correctament la teva funció com a docent, preparador, monitor... Aquest fet tira per terra la forma d'avaluar de fisiologia i d'anatomia... doncs son les dos assignatures més denses i llargues de tot el curs, donades en alguns casos per "professors" molt roïns i el fet de deixar de pagar aquestes caríssimes assignatures residia en traure un 5 en una únic examen tipus test  (en anatomia també hi havia un examen d'escriure... ohhhh!!).
Totes aquestes preguntes, aquests dilemes, aquestes reflexions, m'han servit per a traure la conclusió de que NO ES POT DIR QUE ES LO MATEIX APROVAR QUE APRENDRE i que la millor forma d'avaluar es saber el que s'ha aprés i la millor forma de saber el que s'ha aprés (ni de lluny es mitjançant un examen) es realitzant una avaluació continua en la que l'alumne estiga constantment pensant i donant a entendre si esta aprenent o no. Al fi i al cap, l'important es aprendre, si aconseguim inculcar això als nostres alumnes, aconseguirem que pensen, aprenguin i en conseqüència que aproven. 



5 comentaris:

  1. Muy buena entrada Vicent, está claro que no es lo mismo y siempre esta esa frase maravillosa de " a los echos me remito...", y digo maravillosa porque cuando existe esa frase es que no existe el conocimiento como una barrera que un paso más adelante se abre y un paso más atrás se cierra, si no que siempre hay personas que aprueban pero no aprenden y justo al contrario, que aprenden pero no aprueban!, y... ¿Como puede ser esto? Pues es sencillo, creo que para algunos profesores pasamos de ser personas a ser simplemente "números", ¡si!,números para estadísticas de aprobados o suspensos, y no toda la culpa creo que la tengan los docentes (aunque en cierta parte sí), si no que nosotros, los alumnos estudiamos para aprobar y pasar a otra cosa y dicho estudio se realiza para superar el examen y no para entender la materia y por lo tanto aprender de verdad.

    ResponElimina
  2. Fas molt bona reflexió, però de vegades als professors no els queda altra que posar un exàmen tipus test, no sé per quins motius, però és així, si no per què ho fan?
    No obstant això, m'agrada molt la enrada: Aprovar no és aprendre, persupost que no! Quantes vegades hem aprovat exàmens perquè si? en l'institut cadascú feia el què volia en alguns professors, copiaven, etc etc... i en realitat el que aprens és el què en realitat t'nteressa o almenys tot allò que et fa pensar i reflexionar, i anar més enllà de tot el teòric!

    ResponElimina
  3. http://rwww.unter.org.ar/imagenes/9986.pdfÁlvarez Méndez en evaluar para comprender, calificar para excluir', hace reflexiones muy similares a las tuyas.

    ResponElimina
  4. Vicent. Buena reflexión, aunque mucho me temo que costará poner en marcha este tipo de ideas. Sacar a los grandes agentes pensantes de su cuadriculada vida, que se olviden de los exámenes y se centren en enseñar, enseñar para aprender y no para aprobar, será un largo camino lleno de obstáculos.

    ResponElimina
  5. Molt bona reflexió Vicent, estic totalment s'acord amb tú i em senc molt identificada amb eixa forma de pensar. Segurament, si ara em preguntaren coses sobre Fisiología o Sistemàtica no sabria la resposta i això que he aprovat! Pense que els examens moltes vegades estan sobrevalorats i es converteixes en un paper on "vomitem" tot el que hem memoritzar per a obtenir un apte, però acàs el professor es preocupa de si realment ho sabem o si ho hem memoritzat?

    ResponElimina