dilluns, 14 d’abril del 2014

Segona investigació: Per què és educativa l'educació física?





Segona investigació: per què és educativa l'educació física?. Seguint amb la idea que vaig tindre de vore els temes tractats en classe en gent de fora, he elegit, basant-me en els resultat de la pregunta de l'anterior investigació "penses que l'educació física es educativa", que tingué un "sí" rotund com a resposta, i també amb els comentaris dels companys, fer la segona investigació sobre que pensa la gent sobre per què és educativa l'educació física.
Aquesta vegada he volgut averiguar que pensa la gent sobre alguns aspectes de l'educació física i en especial dels jocs. La mostra abarca 15 subjectes de edats entre 20 i 52 anys, homes i dones.  Les preguntes amb les respostes son:
1.       Per què és educativa l'educació física?
(resposta curta)
2.       Que penses sobre que s'utilitzen jocs per a treballar en l'educació física?
a.      Son una pèrdua de temps.
b.      Sempre està bé com a mitjà.
c.       Hi ha que fer que el xiquet jugue per simple fet de divertir-se.
d.      Son una eina que hi ha que tractar amb molt de mirament per a que puguen ser educatius.
3.       El joc lliure és utilitzat molt en l'educació física, però, és educatiu?
a.      Si
b.      No
4.       Un joc en el que un participant pot deixar de jugar per ser "pillat" es educatiu?
a.      Si
b.      No
5.       En els jocs, hi pot haver un guanyador i un perdedor. Es pot educar fomentant la competició?
a.      Si
b.      No
6.       Que creus que es fonamental per a que la educació física siga educativa?
a.      Que es treballe la part física.
b.      Que es base en principis ètics y morals.
c.       Que deixe autonomia al xiquet.
d.      Que es base en els objectius.
Aquesta vegada, les respostes estaven un poc més tancades i donaven a entendre prou la visió del enquestat.
Aquets son els resultats:
A la pregunta 1 les respostes han sigut:
L'educació física es educativa perquè: "treballa els aspectes de desenvolupament"," ensenya a treballar i superar limitacions"," es pot aprendre mitjançant jocs didàctics"," dona formació sobre el cos de com cuidar-lo"," coneguem millor el nostre cos i la importància que te"," ensenya com treballar el cos mitjançant l'esport"," ensenya que l'activitat física i esportiva es essencial"," ensenya pautes i rutines bones per al creixement"," es una bona forma d'educar el cos amb disciplina i esforç"," el cos també forma part de la persona i ajuda a adaptar-se al entorn mitjançant el moviment"," aprens a respectar a les persones i conèixer-te"," es una forma de treballar en grup les relacions socials i millorar la salut"," ensenya hàbits de vida saludables"," aprens com fer activitat física"," crea hàbits saludables i fomenta l'esport".
 A la resta de preguntes:

Com aquesta investigació es basa en que tots els subjectes de la primera contestaren que l'educació física és educativa, he volgut començar-la amb la pregunta clau: PER QUÈ?. Les respostes s'assemblen unes en altres, es parla del cos, de l'esport, de la salut, algo de respecte, disciplina... Sobre els jocs hi ha disparitat, no hi ha hagut ningun tema en el que tot el mon estiguera d'acord, però, la majoria pensa que: els jocs son una eina que hi ha que tractar amb molt de mirament per a que puguen ser educatius, que el joc lliure si que es educatiu, que un joc excloent si que pot ser educatiu, que es pot educar fomentant la competició i que en l'educació física es fonamental basar-se en principis ètic i morals per a que siga educativa.
Com hem pareix interessant mostrar les aportacions personals, a continuació, vaig a adjuntar els comentaris fets pels enquestats.
·         De la pregunta 1: "es molt difícil de contestar" "no se si podria contestar-ho bé".
·         De la pregunta 2: "la diversió és molt important" "son una mitjà per a la diversió".
·         De la pregunta 3: "qui diga que no, que pense en la imaginació, creativitat...." " te que haver sempre un control mínim" "el joc lliure li dona autonomia al xiquet".
·         De la pregunta 4: " es te que aprendre també a pedre".
·         De la pregunta 5: " en la societat en la que estem, tens que saber competir" "segons com s'enfoqui "
·         De la pregunta 6: " si no segueixes els objectius, no et bases en l'educació" "el xiquet te que aprendre per si mateix "

Com a conclusions d'aquesta investigació, pregunta per pregunta:
1.       La majoria de les persones entén l'educació física com a mitjà per a treballar el cos i preparar-lo físicament i en la salut; molt poca gent ha comentat els temes socials i cap ha mencionat el valor ètic que te l'educació física. Es desconegut per tots, el valor intrínsec d'aquesta assignatura.
2.       Tot el món, al no contestar ningú la "A", entén que els jocs son un bon mitjà per a l'educació física, però hi ha disparitat amb la creença al respecte d'aquets. Alguns pensen que son bons com a mitjà, altres que son bons pel fet de que el xiquet es diverteix i la majoria pensa que es tenen que tractar amb mirament, doncs un joc pot ser NO educatiu, com molt bé hem aprés amb Arnold, Devís i Peiró, doncs poden eixir situacions sexistes, excloents, desigualtats...
3.       Aquesta victòria del "SI", es deguda a que la gent pensa que un xiquet que està en temps de joc lliure, està relacionant-se socialment, guanyant autonomia, divertint-se...  Però, suposadament, no s'han parat a pensar de tots els inconvenients que pot tindre el fet de deixar fer i la pèrdua total de la participació del docent.
4.       Aquí, la gent haurà pensat, que el fet de no participar, no implica que es deixe d'educar, encara que hi ha hagut una gran part que ha pensat que un joc excloent no és educatiu. Açò fa pensar que, si relacionem conceptes, la gent no tinga molt clar que es l'educació i per què és educativa l'educació física.
5.       En aquesta pregunta tornem a vore una victòria prou gran del "SI", deguda a que la gent es pensa que l'important es aconseguir els objectius, l'èxit. Eixa minoria que ha contestat que no, ha pogut pensar en el xiquet que no es guanyador, un xiquet que, si l'inculquem la competició com a valor, no podrà eixir mai d'una espiral de fracasos.
6.       Es extrany que la resposta més elegida siga la "B" "que es base en principis ètics i morals" i que pràcticament ningú haja parlat de rés de açò en la seva explicació de per què és educativa l'educació física. Pot ser siga degut a les creences de cadascú enfocat a les seves vides personals: alguns tindran els objectius per damunt de tot sense importar el com, altres voldran llibertat i altres basaran els seus actes en l'ètica i la moral. Però, per un mínim, la resposta més elegida ha sigut la "B" i això es esperançador, doncs no hi ha educació sense ètica ni moral.

Com a conclusió general dir que la gent desconeix absolutament tots els temes tractats en l'assignatura de educació del moviment i que si fera aquestes mateixes preguntes a companys meus, els resultats serien completament diferents.

Les investigacions m'estan fent vore que estic aprenent prou coses respecte a l'educació i el moviment. En pocs dies seguirà amb esta aventura que m'he marcat jo mateix de saber el que pensen els de més.

1 comentari:

  1. Muy interesantes, al menos, en dos sentidos. Uno, como experiencia investigadora. En este sentido, más allá del tema metodológico, sería muy enriquecedor que contrastaras tus conclusiones con las de otros que ya han estudiado esos temas. ME estoy refiriendo a buscar literatura académica sobre estos temas que te permita avanzar en su interpretación. Dos, como experiencia personal. Lo resumes en la última frase. No siempre sé lo que sé, hasta que me doy cuenta de lo que los otros no saben que no saben. Pero ten cuidado: todos tenemos siempre un conocimiento limitado y parcial. LA idea es que lo utilicemos como punto de partida para saber más.

    ResponElimina